Zimowe utrzymanie
Informacja o zimowym utrzymaniu dróg powiatowych na terenie powiatu szydłowieckiego
197 km dróg powiatowych o nawierzchni twardej jest objęte zimowym utrzymaniem.
Na mocy zawartego porozumienia z UM w Szydłowcu, w zamian za zimowe utrzymanie ulic miejskich leżących w ciągach dróg powiatowych, ZDP utrzymuje niektóre drogi gminne przebiegające przez m. Łazy, Ciechostowice, Hucisko oraz Zastronie.
ZDP prowadzi akcję zimowym systemem interwencyjnym tj. na skutek interwencji z zewnątrz, a w przypadku bardzo złych warunków atmosferycznych w sposób ciągły, aż do zapewnienia w miarę bezpiecznych warunków dla ruchu drogowego.
W okresie niesprzyjających warunków atmosferycznych są pełnione przez pracowników ZDP dyżury przy zimowym utrzymaniu dróg.
Dyżury są pełnione w siedzibie ZDP w Szydłowcu, ul. Kolejowa 78 w dni robocze oraz dni wolne od pracy, niedziele i święta w godzinach od 7 – 19 tel. 48 617 58 61
Wymagania poszczególnych standardów utrzymania zimowego przyjęte są z zarządzenia nr 46 MTiGM z 1994 r. w sprawie standardów utrzymania dróg publicznych. Zarządzenie to wprowadziło 6 standardów, określając dla każdego z nich minimalny stan utrzymania nawierzchni drogi oraz dopuszczalne odstępstwa od momentu stwierdzenia występowania zjawisk atmosferycznych i po ustaniu opadów śniegu.
Na sieci dróg powiatowych objętych zimowym utrzymaniem przyjęto standard V i VI jako obowiązujący w w/w sezonach zimowych.
STANDARDY ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG
ODŚNIEŻANIA I USUWANIA GOŁOLEDZI NA DROGACH ZARZĄDZANYCH
PRZEZ ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH W SZYDŁOWCU
|
Standard |
Opis stanu utrzymania drogi dla danego standardu |
Dopuszczalne odstępstwa od standardu |
|
|
Po ustaniu opadów śniegu |
Od stwierdzenia występowania zjawisk |
||
|
V |
Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp, odśnieżony co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek. Zwalczanie śliskości – jezdnia posypana na terenie zabudowanym oraz na odcinkach decydujących o możliwości ruchu |
- luźny – 16 godz., - zajeżdżony – występuje, - nabój śnieżny – występuje, - zaspy – do 24 godz. Dopuszcza się przerwy w komunikacji do 24 godz. |
W miejscach wyznaczonych: gołoledź - 8 godz. śliskość pośniegowa – 10 godz. |
|
VI |
Jezdnia zaśnieżona. Prowadzi się interwencyjne odśnieżanie w zależności od potrzeb. Jezdnia posypana po odśnieżeniu w miejscach wyznaczonych przez ZDP. |
- luźny – występuje, - zajeżdżony - występuje, - nabój śnieżny – występuje, - zaspy – występują do 48 godz. |
W miejscach wyznaczonych wszystkie rodzaje śliskości po odśnieżeniu – 2 godz. |
Stan nawierzchni drogowej w przypadku opadów śniegu :
● śnieg luźny – nieusunięty lub niezagęszczony pod wpływem ruchu,
● śnieg zajeżdżony – nieusunięty lub pozostały po przejściu pługów śnieg zagęszczony, ale nie zlodowaciały,
● błoto pośniegowe – topniejący śnieg pod wpływem środków chemicznych,
● nabój śnieżny – zlodowaciała lub ubita warstwa śniegu o znacznej grubości, przymarznięta do nawierzchni jezdni,
Śliskość zimowa :
● gołoledź – utworzenie się warstwy lodu do grubości 1 mm w warunkach ujemnej temperatury nawierzchni, przy temperaturze powietrza od -6 do + 1 0C i względnej wilgotności powietrza większej od 85%,
● lodowica – utworzenie się warstwy lodu o grubości nawet kilku cm w przypadku dużej wilgotności i szybkiego obniżenia temperatury,
● śliskość pośniegowa – przymarznięcie do nawierzchni ubitego śniegu,
● szron – osad lodu powstały z kondensacji pary wodnej w temperaturze poniżej 0 0C
● szadź – osad atmosferyczny powstający z zamarznięcia kropelek wody przy temperaturze nawierzchni około 0 0C.
